Medierosen 2015

I november fulgte folk fra Lindesnes i sør til Kirkenes i nord med på «Salmeboka minutt for minutt». – Som vanlig hadde vi flere gode kandidater til Medierosen, men i år var det ingen tvil, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

2,2 millioner var innom den 60 timer lange sendingen.
«Å synge seg gjennom hele salmeboken, for et prosjekt! Som vanlig hadde vi flere gode kandidater til Medierosen, men i år var det ingen tvil. Prisen går til NRK Livssyn», forteller Linda Askeland, fungerende leder i Familie & Medier, på landsmøtet til Familie & Medier.
Ida Kvissel, programsjef for fakta og fordypning ved NRK Trøndelag, tok imot prisen på vegne av NRK Livssyn:
– Jeg kan ikke annet enn å si tusen, tusen takk. Vi er utrolig takknemlige for det! Takken skal egentlig gå til alle som var med for å få det til. Maken til engasjement, det er sjelden å møte! Alle ville det beste for prosjektet. Det var en dugnadshelg som vi fikk være med på, og vi fikk se hvordan salmeskatten betydde noe for hele landet. Dette er noe som vil vare for framtida, det er nye generasjoner som har sett og fulgt med og fått en ny opplevelse med salmeboka. Det lover godt for salmeskatten vår! Tusen takk for utmerkelsen, jeg har hele NRK i ryggen når jeg forteller at vi er stolte!
Litt om Medierosen:

Medierosen er en oppmuntringspris, og går til en person eller en redaksjon som har bidratt til å løfte frem det gode i mediene. Selve prisen er en illustrasjon laget av Marvin Halleraker og deles ut en gang i året.
Tidligere vinnere av Medierosen:

2014 «Sweatshop – dødsbillig mote» fra Aftenposten TV
2013 Margreth Olin, for filmen De andre
2012 Nyhetsredaksjonen i TV 2, for kampanjen «Slaver i Norge»
2011 Tv Inter/Mentor Medier
2010 Redaksjon og deltakere i Ingen grenser
2009 Vigleik Brekke (Kystradioen, lokalradioarbeid i Norge)
Høst 2008 Helge Gudmundsen (NRK1 og P1)
Vår 2008 Migrapolis (NRK)
Høst 2007 Oddgeir Bruaset (Der ingen skulle tru at nokon kunne bu).
Vår 2007 Espen Ottosen (informasjonsleder i NLM)
Høst 2006 Kathrine Moholt (Jakten på kjærligheten)
Vår 2006 Erik Thorstvedt (Heia Tufte),
Høst 2005 Egil Svartdahl (Søndagsåpent)
Familie & Medier ønsker å inspirere til sunn og fornuftig mediebruk. Organisasjonen representerer rundt 13.500 personlige medlemmer og 30 ulike kirker, trossamfunn og organisasjoner. Les mer på www.fom.no